<!--

<!-- <!-- [if gte mso 10]> <mce:style><!-- /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} --> <!-- [endif]---->

 

كتبت ـ علا علي فهمي :

"ولد هتاش .. بنت هتاشة .. والحياة متعاشة بالطول ولا بالعرض من فوق ولا من تحت .. المهم انك تكون مش فرفور ولا عايشلنا في الدور .. وحياة أبوك خليك في النور يا أمووور".

في عالم الشباب توجد ملايين المصطلحات، منها ما يعبر عن فكر ومنهج حياة، أو عن مشكلات نفسية وسلوكية أصابت مجتمعاتنا في مقتل وهو شبابها، ومنها تم اشتقاقه من سلوكيات خاصة ، وآخرون اتجهوا الى تعريب المصطلحات الأجنبية، واسقاطها على المجتمع الذي ينتمون إليه.

فإذا كنت ترغب التعرف على الشخصية "الهتاشة"، فهي كما يصفها لك أحمد شوقي آدمن صفحة "الهتاشين" على موقع فيس بوك، "ولد هتاش واحد عايش في دور الفرفور ، وهو بينام على صوت الباجور، كاتبلك مودي القمور وهو في الأصل فتحي الحلاق بتاع بولاق، ماله اسم فتحي، وماله الحلاق طالما مهنة شريفة، والسُكنى ما يمكن تكون أحسن من الله حرامية عايشين في قصور".

أما البنت "الهتاشه" فدي بقى بنت قمورة لذيذة، تدخل على الفيس وتعمل أكونت بإسم صافى الدلوعه وتحط صورة باربي و تكتبلك فرانكو على تعمل إنها من المعاتى وفي مودرن اكادمى، وهي اصلا إسمها صفية ومن السبتيه وشغاله في معرض موبيليه طب ومالها السبتيه ؟؟؟ وماله اسم صفية، وفي أحلى من بنت متحملة المسؤلية.

 يؤكد "دسوقي" في بادجنا بقى هنرخم ونرزل ونتنح على الأشكال دي هنهتش بس بطريقتنا ،هنهتش بس بأدب وبزوق وأخلاق من غير مانقول بولاق ولا الوراق، لا انا هتاش ولا انتى هتاشه إحنا هنتكلم عن الموضوع بشكل خرافه.

 

المصدر: شباب ونص
shababwenos

شباب ونص - مجلة صحفية شبابية

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
0 تصويتات / 261 مشاهدة
نشرت فى 12 مايو 2013 بواسطة shababwenos

ساحة النقاش

Shababwenos

shababwenos
بنفكر في اللي بتفكر فيه، وبنقولك اللي محدش مهتم بيه.. »

ابحث

تسجيل الدخول

عدد زيارات الموقع

1,220,958

أهداف برشلونة وباريس س جيرمان


https://www.youtube.com/watch?v=6iLKS2ZH_rM