undefined

ابتهال عامر

تعد مدينة "دهب" التابعة لمحافظة جنوب سيناء, من أجمل المدن المصرية، ورغم المسافة القريبة بينها وبين مدينة شرم الشيخ التي تبعد عنها بـ100 كيلومتر فقط، إلا أنها لم تحظ بالشهرة الإعلامية مثل الأخيرة حتى سنوات قليلة ماضية. 

ورغم تميزها عن غيرها من المدن إلا أن حقها مهدور إعلاميا, فهي ساحرة بجمالها, لها جاذبية خاصة ومميزة, وأجمل ما يميزها هو "البساطة". 

عن تجربة شخصية أحكي لكم عن "دهب" .. 

يصنع من الفسيخ شربات

لو اتكلمنا عن الكافيهات أو المطاعم هقولك تخيل الترابيزة اللي قاعد عليها في الكافيه تكون عبارة عن تليفزيون كبير قديم تسند عليه مثلا, وتليفون أقدم متعلق فيه مصباح ينورلك!.. 

undefined

تخيل لما تكون قاعد في كافيه والكرسي اللي قاعد عليه عبارة عن كاوتش عربية, أو عربية الأسمنت اللي بيستخدموها في المباني, أكيد هتستغرب من الكلام, بس لما تشوف هتستغرب أكتر من الجمال, ولاُ السكون وراحة البال.

عندما ذهبت إلى دهب رأيت ما لم أراه من قبل.. فكل شئ قديم قمت بالتخلي عنه أو ما نسميه "روبابكيا" له هناك قيمة، فهذه الروبابيكيا هي الديكور اللي ممكن يشدك للمحل أو الكافيه, واللي كان بيشدني أنا شخصيا.. 

كل شئ له معنى عندهم مفيش حاجة إسمها ده ملوش لازمة, بالعكس اللي ملوش لازمة هو ده أكل عيش الكثير منهم.

undefined

مع العلم لدرجة إني لما اتكلمت مع واحد من أصحاب تلك المحلات رفض إنه يبيع حاجات معينة معروضة, ولما سألته جاوب إنها ليست للبيع وإنه لو باعها مش هيلاقيها تاني في حياته. 

الناس دي مبتفكرش في المصلحة ولا الفلوس, الناس دي بتعمل اللي ييجي على بالها وقلبها بيحبو أوي اللي بيعملوه وده اللي جعلهم متفوقين, تخيل المنافسة بين أصحاب المحلات وبعضهم البعض عن مين اللي يطلع فكرة جديدة من حاجة قديمة ويابخت اللي يقدر. 

هناك مفيش مطاعم "التيك أواي" المشهورة اللي عندنا هنا في القاهرة أو في أي مكان, ولما سألت عن السبب كانت الإجابة هي " لو للمطاعم دي موجودة إمال إيه اللي هيميز "دهب" عن غيرها من المدن الأخرى"!! فالبساطة عنوانها. 

مشروب الضيافة

تمتاز دهب بكرم أخلاق أصحاب محلاتها وأكشاكها الصغيرة, لو دخلت تتفرج وإنت خارج لازم تاخد مشروب الضيافة اللي هو عبارة عن الشاي البدوي, أو الكركديه المثلج. 

undefined

بغض النظر عن جمال البضاعة المعروضة في المحلات والبازارات ورائحة الأكل في المطاعم والكافيهات اللي يشدك لوحده, إلا أن الشكل والديكور لوحده يشدك إنك تدخل كفاية لالتقاط أجمل الصور في أجمل وأغرب الأماكن, فهناك ما يجذبك من لوحات مكتوبة بطرق طريفة بسيطة عبارة عن جمل مستوحاة من أفلام أو كتب أو أمثال أو أغنيات. 

أوعى يفوتك ده..

منطقة "البلو هول" حكايتها ممكن تقول إنها أسطورة, فيقال إن هذه المنطقة صنعت نتيجة سقوط "مذنب" من السماء أدى إلى تكوين حفرة عميقة من المياه الزرقاء خلقت أجمل منظر طبيعي يمكنك رؤيته في حياتك, وبإمكانك الغطس فيه لرؤية أجمل الشعب المرجانية الطبيعية. 

منطقة "الثري بولز" وهي عبارة عن بقعة في وسط المياه مقسمة إلى ثلاثة حمامات سباحة طبيعية تترواح أعماقها مابين 5 أمتار إلى 30 مترا, تحتوي على أجمل الشعب المرجانية قامت الصخور بتكوينها. 

منطقة "رأس أبو جلوم", التي تحتوي على أندر الشعب المرجانية الموجودة والتي يحذر لمسها نهائيا فضلا عن حدوث إضرار بها ونظرا لأنها حادة جارحة حال لمستها.

المصدر: دهب-سيناء
shababwenos

شباب ونص - مجلة صحفية شبابية

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
0 تصويتات / 34 مشاهدة
نشرت فى 7 يونيو 2017 بواسطة shababwenos

ساحة النقاش

Shababwenos

shababwenos
بنفكر في اللي بتفكر فيه، وبنقولك اللي محدش مهتم بيه.. »
جارى التحميل

تسجيل الدخول

عدد زيارات الموقع

903,228

أهداف برشلونة وباريس س جيرمان


https://www.youtube.com/watch?v=6iLKS2ZH_rM